Költséghatékony megoldás a kötelező MPL szállítás szabályára

Költséghatékony megoldás a kötelező MPL szállítás szabályára

Poszt megosztása

Hogyan oldhatod meg a webáruházaddal a 2024. március 28-án életbe lépő jogszabálymódosítás kihívásait? Már közismert, hogy a webshopod felületén elérhetővé kell tenni az egyetemes postai szolgáltató (MPL) szolgáltatását is a vásárlók számára. Ismerd meg a kormányrendelet lényegét, és a megoldás egy kézenfekvő módját.

Pontosan mit foglal magába a szóban forgó jogszabálymódosítás?

Azt, hogy bárkinek, aki webáruházat üzemeltet és fogyasztók részére értékesít, kötelező biztosítania a vásárlói számára az egyetemes postai szolgáltatóval történő szállítási módot.

Vagyis elérhetővé kell tenned az MPL szolgáltatását is a webshopodban. Másképpen: biztosítanod kell a vásárlóid számára, hogy az egyetemes postai szolgáltatót is ki tudják választani a csomagjuk kiszállításához.

Az érintett 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet kiegészítése így szól:

„3/A. § A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti távollévők között kötött szerződés alapján értékesített áru kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja, feltéve, hogy az értékesített áru postai szolgáltatási szerződés keretében történő kézbesítését az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi.”

A jogszabálymódosítás a tervek szerint 2024. március 28-ával lép életbe, és kötelező érvényű lesz minden Magyarország területére értékesítő webáruház számára. Fontos tehát kiemelni, hogy kivétel nélkül minden, nem magyar tulajdonban lévő, és/vagy nem hazai telephellyel rendelkező, de hazánk területére is szállító (főként cseh, lengyel, szlovák és román) webshop is érintett ebben.

Fontos tudni, hogy nem kizárólag az MPL-t kötelező feltüntetni

Az érintett jogszabálymódosítás nem jelent kizárólagosságot a Magyar Posta Zrt. részére. A webáruházad képviseletében továbbra is szerződhetsz bármilyen más futárszolgálattal.

A webshopoddal szerződésben álló futárszolgálatokat, fulfillment, dropshipping, 4PL és cross-shipping szolgáltatókat is fel tudod tüntetni a honlapodon. Az MPL-t viszont kötelező feltüntetni, mint választható opciót.

Milyen díjakat jelent a kötelező MPL szállítás?

Az MPL-lel tehát nem kötelező szerződést kötnöd. Ez azért is lehet fontos, mert a posta üzletkötői várhatóan lesznek olyan túlterheltek a határidő végéig, hogy az áruházad számára testre szabott, egyedi árajánlatot nem tudnak küldeni. Viszont szerződés nélkül, csak regisztrációval is kínálhatod áruházadban az MPL szállítást. Amennyiben a webáruházadra utóbbi lesz érvényes, a következő díjakkal kalkulálhatsz az ún. alapszolgáltatás igénybevétele esetén:

  • Csomagautomatába, Posta Pontra vagy postára kézbesítve: bruttó 990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítésnél: 0-10 kg-ig bruttó 1990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítésnél: 10-20 kg-ig bruttó 2990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítésnél: 20-40 kg-ig bruttó 5990 Ft/db.

Komoly nehézségek, amelyek rád, a vásárlóidra és a webshopodra várhatnak 12 pontban összefoglalva

Ha a webáruházad a Magyar Posta Zrt. általános szerződési feltételeiben meghatározott, olcsó, postai alapszolgáltatást veszi igénybe, úgy a vásárlóid által megrendelt terméket a postának nem áll módjában a webshopod telephelyén felvenni.

Mit jelent ez konkrétan, és mit fog eredményezni?

  • Neked vagy valakinek a csapatodon belül kell elvinnie a kézbesítendő csomagokat a postára; („amennyiben az általános szerződései feltételeinkben meghatározott postai szolgáltatást veszi igénybe, abban az esetben az Ön vásárlója által megrendelt terméket nem áll módunkban az Ön telephelyén felvenni.” – MPL tájékoztató);
  • Felbecsülhetetlen értékű munkaórák vesznek el a feladáskor sorban állással;
  • Igen jelentős humán és anyagi erőforrás igény növekedés prognosztizálható – többek között a munka hatékonyságának csökkenése következtében, amely a Magyar Postára hirtelen ránehezedő extra volumen miatt borítékolható;
  • A fent sorolt alapszolgáltatások esetében semmilyen időgaranciát nem vállal az MPL. A teljesen általános vásárlói kérdésre, hogy „mennyi idő alatt kapom meg a csomagomat?” nem lesz semmilyen válaszod;
  • A csomag sérülésének vagy elvesztésének esetén nincs külön értékbiztosításod;
  • Az alapszolgáltatás utánvétkezelést sem tartalmaz. (Jelentős felár, külön díjfizetés ellenében adható csak fel a csomag utánvéttel.);
  • A nem kézbesített csomagok visszaszállításának lehetősége még nem tisztázott. (Egyelőre erre vonatkozó konkrét nyilatkozatot nem adott ki a Magyar Posta Zrt.), ezért az jelenthető csak ki, hogy a webshopod címére nem fogod megkapni a nem kézbesített csomagokat. (Részmegoldásként működhet az, ha ezeket a küldeményeket a legközelebbi ún. letéti postán, postahivatalban teszik le. Ez esetben ismét neked vagy a csapatod egyik tagjának kell elmennie, sorban állnia, majd visszaszállítania az érintett csomagot a webshopodnak. (Letéti postának csak a nagyobb postahivatalok alkalmasak a tárolási kapacitás miatt);
  • A túlsúlyos és/vagy túlméretes (terjedelmes), törékeny, valamint amorf küldemények szállítását sem tartalmazza az MPL alapszolgáltatása. (Jelentős felár fizetésével lehet feladni csomagot – főként, amennyiben a fizikai mérete miatt egyáltalán alkalmas rá a postahivatal;
  • A szabványos (MPL által alkalmazott) fuvarlevél (postai nevén: címirat) előállításához szükséges etikett beszerzését is meg kell oldanod;
  • Az eddig alkalmazott megoldás helyett vagy az MPL programját kell használnod, vagy külön fejlesztéssel tudod majd az eddig alkalmazott informatikai megoldást tehát súlyos költség és idő vonzatai vannak;
  • A postai humán erőforrás (személyi állomány) kapacitásának korlátai miatt az MPL-lel, mint szolgáltatóval folytatandó kommunikáció, panaszkezelés is jóval lassabb és nehézkesebb lesz;
  • A szolgáltatások követése jóval kiszámíthatatlanabb lesz, mert riportálást, jelentések küldését sem tartalmazza az alapszolgáltatás.

Összegezve

Önmagában az időgarancia hiánya is elegendő lenne ahhoz, hogy a másnapi kiszállítást már evidenciának tekintő piac egy jelentős hányadát elveszítsd. Holott feltétlenül számolnod kell még a fenti kihívásokkal, és azok anyagi vonzataival. Természetesen ez utóbbiak közül leginkább az informatikai költségek szökhetnek az egekbe, hiszen új integráció fejlesztésére, API kapcsolat kiépítésére lesz szükség.

Ennek pedig nem csak a költsége, hanem az időigénye teheti fel a pontot az i-re, mert az Unas és Shoprenter webshopmotorok kivételével egyetlen ismert webshopüzemeltető rendszer sem rendelkezik MPL integrációval.

Így igen komoly fejtörést okozhat mindez az összes WooCommerce, Shopify, Magento 2, Opencart, Prestashop, Shoptet, és egyedi fejlesztésű webshopmotorral működő áruház számára. Kérdésből tehát rengeteg van, de zárásképpen álljon itt zárásként egyetlen (gyakorlatias, bár eddig fel nem tett) kérdés: országunk eddig sem bővelkedett a fejlesztő (programozó) informatikusok számában. Vajon mi történik, ha egy ilyen szűk határidőn belül webáruházak ezrei lesznek kénytelenek az áruházukhoz új integrációt fejlesztetni?

Rajtunk keresztül mentesülhetsz az összes nehézség alól

A segítségünkkel nem kell, hogy álmatlan éjszakáid legyenek a fentiek miatt, mert tőlünk egy csomagban kapsz megoldást minden nehézségre, hiszen a következők mindegyike a kezedben lesz:

  • lesz egy aláírt szerződésed, amely védi a webshopodat, és úgy funkcionál, mint ha egyedi szerződést kötöttél volna az MPL-lel;
  • a Complexpress garanciáit kapod meg – többek között 100% pénzvisszafizetési garanciát;
  • a visszárukezelés automatikusan végbemegy;
  • a csomagot felvesszük a telephelyeden, így nincs postai sorban állas;
  • nem nő meg az áruházad bérköltsége, (ellenkezőleg: a kiszervezett logisztika miatt jelentősen csökken!)
  • nem nő a logisztikában dolgozó munkatársak után fizetendő adók és járulékok összege, hanem 0-ra redukálódik, (amennyiben a teljes logisztikát kiszervezed);
  • az utánvét kezelése egyedülálló utánvét garanciával történik;
  • az értékbiztosítás automatikus lesz;
  • automatikusan él az időgarancia is a kiszállításokra, vagyis a kézbesítés alaphelyzetben 1 munkanap határidővel, (akár az MPL-lel, akár más futárszolgálattal);
  • minimum 2 kézbesítési kísérletet tesz a futár;
  • integrációt kapsz a teljes informatikai rendszerünkhöz ingyen és bérmentve;
  • nem lassul és nehezedik a szolgáltatóval való kommunikációd, hanem egyszerűsödik és gyorsul, mert a saját ügyfélszolgálatunk lesz segítségedre

A vásárlóid és a webshopod növekedése érdekében válaszd a legegyszerűbb és leggyorsabb utat, biztosítsd be a webáruházad versenyképességét MOST!Kattints és kérj tőlünk DÍJMENTES egyeztetést, szívesen állunk a rendelkezésedre.

Ingyenes visszahívás kérése

    Jelentkezés raktár körbevezetésre

      Request a Quote!