Az online kereskedelem, a webshop, webáruház kulcskérdése: hogyan jutok hozzá a termékhez. Hogyan jutok hozzá úgy, hogy jó üzletet is csináljak, de ne menjen rá az idegrendszerem és az összes időm? Ehhez adunk most hasznos tanácsokat.
A wesbhop hosszú távú üzemeltetésének fő vezérelve a megbízhatóság. Akinek a vevői megszokják, hogy gyorsan, jó minőségben és kiszámíthatóan kereskedik, az akár magasabb áron, nagyobb nyereséggel és tartósan erős szereplője lehet a piacnak. A megbízhatóság első eleme:
A webshop beszerzési forrása
Ebben a kérdéskörben alapvetően három nagy kategóriát különböztetünk meg.
Saját gyártású termékek forgalmazása a webshop felületén
Ez az, amikor a webshop tulajdonosa maga gyártja az online kínált terméket. Ez viszonylag egyszerű, hiszen nem kell vámokkal, ÁFA-val, importengedélyekkel bajlódnia. A gyártó cégeknek általában már van kialakított logisztikájuk (alapanyag- és készáruraktár, apparátus, fuvarozói és csomagszállítói kapacitás vagy partnercég stb.). Ám hátrány lehet, hogy egy addig gyártással foglalkozó cégnek most hirtelen bele kell állnia az online kereskedelembe. Intéznie kell a marketinget, a weblapot, a csomag-, a visszáru- és a panaszkezelést, stb. Az e-logisztikával tehát ekkor is foglalkozni kell: a raktározás, a csomagolás és a csomagszállítás, a felcímkézés, a számlázás és a panaszkezelés így is a webhsop-tulajdonos dolga lesz – vagy kiszervezi a logisztikát erre szakosodott külső céghez.
EU-n belüli termékek kínálata a webshopban
A webshop hazai vagy az EU-s partnertől vásárolja meg az e-kereskedelemben forgalmazott termékeket. A kereskedelmi kultúra azonossága, a fogasztói jogok ügykezelése, az utánvétes fizetés tágabb lehetősége, a garanciák és az általában jó minőség megkönnyítik a webáruházak dolgát. És persze az EU-n belül nincs vám és ÁFA sem, általában megvannak a kötelező vevőtájékoztatók, termékleírások, a reklamációkezelés messze gördülékenyebb.
EU-n kívüli termékek forgalmazása a webshopban
Logikus, mert egyre jobbak az ázsiai termékek ár-érték arányai, jókora nyereség érhető el a termékek árrésével. Ugyanakkor a komoly kockázatok miatt odafigyelést, időráfordítást igényel ez a forrás.
Az első kockázat a vám és a szállítás. Európán kívüli árukra az EU-ba belépéskor ÁFA- és vámfizetési kötelezettség keletkezik – aminek az egész folyamatát szigorúan ellenőrzik a hatóságok –, sőt: maga a szállítási díj is ÁFA-köteles! Ráadásul ezt a webshop maga kell kifizesse. Majd csak akkor jut hozzá a pénzéhez és az ÁFA-hoz, miután eladta a terméket, és az Áfa-t visszaigényelte. Ugyancsak a webshop felelőssége és költsége a távoli földrészekről rendelt árura vonatkozó magyar nyelvű tájékoztatók, termékismertetők pótlása.
A második kockázat a reklamáció. Az EU-n kívülről hozott termékek jelentős részét nem lehet utánvéttel fizetni. Igen bonyodalmas a fogyasztói reklamációk, vásárlói garanciák, visszavásárlási ígérvények stb. érvényesítése ázsiai vagy dél-amerikai beszállítóknál. Ha azonban a webshop nem tudja érvényesíteni az Európában, Magyarországon jogos igényt, akkor az összes ebből eredő költség és kár őt terheli! Kár pedig jócskán előfordulhat, ha például az árut hanyagul csomagolják, vagy gondatlan csomagszállító fuvarozónak adják át.
Van-e mindenre kiterjedő megoldás?
Aki ezek után óvatosabb a termékbeszerzés bonyodalmai miatt, annak igaza van. Az online kereskedő nem logisztikai és vagy vámügyi szakértő – miért is lenne ideje, hozzáértése az összetett, száraz, viszont kellően fontos feladatokra…?
Ha megvan a jó minőségű és/vagy jó ár-érték arányú termék forrása, akkor a nehezén már túl vagyunk. Mégpedig azért, mert az utóbbi évben éppen a webshopok gyors fejlődése és növekedése miatt létrejöttek az iparágat kiszolgáló e-logisztikai cégek. A kiszervezett logisztika (4PL, fulfillment, dropshipping) lényege az, hogy a webshop helyett egy profi e-logisztikai szolgáltató dolgozik. Az végzi el a termék beszerzését, raktározását, csomagolását, címkézését, a csomagkiszállítást, sőt, gondoskodhat az egész folyamat adminisztratív rögzítéséről, a számlázásról is. Így a kereskedő időt, energiát nyer arra, hogy a fő profiljával foglalkozzon, ezzel pedig közvetlenül nagyobb bevételre tesz szert, mint amennyibe a fulfillment szolgáltatás kerül.