A címbeli kérdésre kapásból termékféleségeket kezdünk elsorolni – pedig van egy minden mást megelőző kérdés. Aki nem akar elveszni a webshoplogisztika rejtelmeiben, kezelhetetlen káoszt vagy az áruk minőségét rontó állapotokat a raktárában, annak érdemes ezzel kezdenie.
Kis kutakodással könnyen összeállítható, melyek azok a termékkörök, amikkel nem nagyon nyúlhatunk mellé az e-kereskedelemben, webáruházunkban (lásd alább!). Azt viszont logisztikai szaktudás, tapasztalat nélkül már nehezebb feltérképezni, hogy a webshop raktári, csomagszállítási, azaz logisztikai viszonyai mit igényelnek.
Raktározás és webshoplogisztika: költséget és figyelmet kíván a rend
Minél összetettebb egy webshop, egy webáruház termékköre, intralogisztikai szempontból annál komplexebb raktári körülményeket kíván. Nyilvánvalóan nem lehet, nem érdemes közös térben tárolni például erősen szagló anyagokat (bizonyos élelmiszerek, vegyi anyagok, műtrágya stb.) érzékeny áruféleségekkel (kozmetikumok, élelmiszerek, ruhaneműk stb.). Ezek elkülönítése, szavatossági időhöz igazított raktári kezelése, a raktári körülmények (hőmérséklet, páratartalom, rovar- vagy rágcsálófenyegetettség stb.) biztosítása szaktudást, gondos körültekintést és jelentős anyagi ráfordítást kíván.
Webshoplogisztika, csomagszállítás: a bánásmódon múlik
Fontos előretervezni az áruszállítást érintő szempontokat. Lehet, hogy egy terméken sokat kereshetünk – míg papíron kalkulálunk vele. Ám ha a mérete, súlya, sérülési érzékenysége, eltarthatósága különleges bánásmódot, csomagolást, fuvarszolgáltatási feltételeket igényel, akkor a nyereség hamar elolvadhat, sőt akár veszteségbe is fordulhat! Az online kereskedelem döntően nemzetközi viszonylatokon átívelő forgalmat bonyolít. Elkerülhetetlen gondoskodni az árukezelés adminisztrációjáról: vám- és importengedélyeztetés, vásárlói jogok, garanciák érvényesíthetősége stb. Mindez ugyancsak logisztikai kérdés. Ezért – mint alább még kitérünk rá – egyre több webshop, online áruház kiszervezi ezeknek a speciális feladatoknak az elvégzését külső, professzionális 4PL, fulfillment céghez.
Ezek a menő termékkörök
Már az eddigiekből is kitűnik, hogy az online kereskedelem világában a legnépszerűbb termékkörök a következők:
FMCG (Fast Moving Consumer Goods – magyarul nagy forgási sebességű áruk) – azaz élelmiszer- és italféleségek, kávék, napi fogyasztási cikkek.
Otthon – kerti és lakásbútorok, fürdőszobai és konyhafelszerelés, lakberendezés.
Számítástechnika és műszaki cikkek: ez a kategória szinte felsorolhatatlan: e-kandalló, e-roller, kézi masszázspisztoly, okosóra, mobiltelefon és kiegészítői, laptop, drón, autó- és motorvilág.
Sport- és divatruházat.
Játék, hobby és kultúra – benne gyerek- és társasjátékok, könyv, horgászat.
Szépség, életmód és egészség: ugyancsak roppant tág termékkör: kozmetikumok, étrend-kiegészítők stb-stb.
Mit, mennyit, mennyiért
Az már stratégiai döntés, hogy a webshop a drága prémiumtermék, vagy az olcsóbb tömegtermékek felé indul-e el. Az előbbiből várhatóan kevesebbet, de nagyobb nyereséggel, az utóbbiból többet, de kisebb profitrátával fog értékesíteni. Itt is elengedhetetlenek a logisztikai megfontolások. Egy méregdrága whiskey, laptop vagy karóra csomagszállításkor nem ugyanaz a kategória, mint egy középáras futócipő vagy pár kiló olcsó kávé. Megfelelő e-logisztika nélkül nemcsak pénzügyi bukta lehet egy-egy elhibázott kiszállítás, de el is veszíthetjük webáruházunk jó hírét.
A szezonalitás miatt is: kiszervezett logisztika
És végül még egy e-logisztikai szempont: a szezonalitás, az időszakosság kérdése. A felsorolt termékkörök közt láttuk: épp úgy szerepel a téli hidegre vásárolt e-kandalló, mint a tengerparti nyaraláshoz vett sportszandál. Ritka, hogy egy webshop minden szezonra, évszakra tudjon/akarjon teljes árukínálatot biztosítani. Sokan specializálódnak szezonális vagy más szempontok alapján – például csak téli ruhanemű, csak sport-, vagy csak műszaki eszközök. Ez logikus, hiszen így jobban szervezhető a webshoplogisztika. Ám még így is előfordulhat, hogy „üres” raktári időszakok, máskor pedig kezelhetetlen árudömping, a skálázás okoz logisztikai problémát.
A profi online kereskedelem ezért fordul 4PL, fulfillment cégekhez. A legjobb kereskedők sem érthetnek minden logisztikai feladathoz, és nem is akarnak bajlódni a csomagolás, a csomagszállítás, a raktározás megannyi problémájával. Ezt végzi el helyettük – hatékonyságbeli és anyagi előnyt eredményezve – a kiszervezett logisztika.