Webshop-motor – fejlesszek, béreljek…?

Milyen webshopmotort válasszak?

Poszt megosztása

A címbeli kérdés eldöntéséhez először is érdemes tisztázni, „kik is vagyunk”, és mit is akarunk pontosan. Mire van szüksége konkrétan és egyedien a mi webshopunknak? Milyen webshop-motort is válasszak?

Milyen webshop-motor jó pont nekem?

Egy csomó pénz- és energiapocsékolástól megkíméljük magunkat, ha pontosan tudjuk, mire van szükségünk. Professzionális webshop-motorra kell-e nekünk, vagy elegendő egy közösségi médiás ingyenes webáruház? Nagy forgalmat bonyolító és nagy sebességű rendszerre van szükségünk, vagy inkább kevés terméket, de például többféle szállítási, fizetési, sokféle valutát és nyelveket kezelő rendszerre…? Mindehhez mennyi erőforrásra lesz szükség? Része-e a rendszernek a hatékony keresésoptimalizálás (Search Engine Optimalization, SEO), mennyi pénzt tudunk/akarunk ráfordítani…?

A saját motor a legjobb?

Az online kereskedelem rendszereit támogató szolgáltatások ugyanis alapvetően három irányban kínálnak termékeket. Az első megoldás természetesen az, amikor a webáruház saját maga fejleszt-fejlesztet személyre, azaz cégre szabott webshop-motort. Ez még egy egyszerű rendszernél is a legdrágább megoldásnak bizonyulhat, mert mindenért fizetni kell (karbantartás, kiegészítő fejlesztések, esetleg SEO-szolgáltatások stb.). Ugyanakkor nagy előnye, hogy nyilván ez felel meg a legjobban az e- kereskedelmi cég egyedi igényeinek, arculatának, profiljának.

Közösségi webáruházak pro és kontra

A legolcsóbb megoldás ennek az ellentéte: amikor a legkevésbé sincs egyedi fejlesztés a rendszerben – vagyis ha a webshop motorját a közösségi média platformjai adják. Ezeket a közösségimédia-felületeket állandóan több milliárd ember – azaz potenciális vevő – nézegeti. Első látásra terített „piaci asztal” várja a webáruházakat. Sőt, aki egy kis pénzt is szán a marketingre, az szegmentáltan, célzottan irányíthatja a marketingjét a profiljához illő vevőkörökre. Ugyanakkor, míg az előző esetben teljes a webshop autonómiája, addig a közösségi médiás webáruházaknál ennek az ellenkezője érvényesül. A Facebookot például gyakran érik kritikát az áttekinthetetlen üzletpolitika, az önkényes átalakítások miatt. Továbbá a social media-felületek speciális felkészültséget igényelnek, célszerű odaillő marketing- és kampánystratégiákat ismerni.

Mit nyerek a bérelt webshop-motorral?

Nem csoda hát, hogy a bérelt webáruházak, webshop-motorok népszerűsége és száma egyre nő. Ez köztes mező, ahol az online kereskedőnek nem kell folyamatosan a fejlesztéssel bajlódnia, nem kell informatikust bérelnie-alkalmaznia, drága rendszereket vásárolnia és üzemeltetnie. Egyre több szolgáltató biztosít előre kialakított alap-platformokat: PrestaShop, DruPal, Joomla, WordPress, Adobe, OpenCart, Typo3… Ezek a nyílt forráskód, a kreatív programozhatóság révén több-kevesebb mértékben egyéni igényre szabhatók.

Az utóbbi években egyébként meg is mutatkozott, milyen jellegű és összetettségű motorokra van leginkább kereslet. A legnépszerűbb az egyik legegyszerűbben kezelhető (de nem igazán „izmos”): a WordPress-t forgalmazó WooCommerce. Ez tavaly már csaknem a felhasználók harmadának nyújtott szolgáltatást. A jóval komplexebb, szofisztikáltabb webshop-motorok (például Magento 7, OpenCart: 2%) iránt érthetően kisebb a kereslet.

Miután ebben a szegmensben félúton járunk az önállóság és az előregyártott alapok között, természetes, hogy bizonyos kompromisszumokat kell kötni. Akár esztétikában, szolgáltatási lehetőségekben, erőforrás-kapacitásban, kiegészítő programok illeszthetőségében, de egy bonyolultabb webshopmotor kezeléséhez már szakember is kellhet a cégnél.

Webshop-motor és kiszervezett logisztika

A bérelhető webáruházakat kifejezetten az online kereskedelem speciális igényeire fejlesztették. Ezekhez gyakran még e-logisztikai feladatokat is kapcsolnak. Nem véletlenül: az e-logisztika, a csomagolás, a csomagszállítás, a futárszolgálat sok, üzletileg sikeres webshopnak feladja a leckét. Egyre több cég ezért választja a kiszervezett logisztikát: fulfillment, 4PL.

Mindez nagyban megkönnyíti a kezdő vagy kis-közép méretű webshopok dolgát, hiszen segíti a szállítási, számlázási és más funkciók lebonyolítását. Ugyanakkor a bérelt webáruházak, bérelhető webshoprendszerek általában nem olcsók. Akár fix havidíjjal, akár a kereskedelmi forgalomból eredő bevétel jutalékos-százalékos díja fejében adják a rendszert, megcsapolják a webshop bevételeit. Igaz, ennek fejében egy sor nyűgös, idő- és energiarabló feladatot nem kell elvégeznünk: készen kapjuk a motorral.

Ingyenes visszahívás kérése

    Jelentkezés raktár körbevezetésre

      Request a Quote!