A termékfotózás mint fogalomkör, ritkán kerül szóba a webshopok, webáruházak online kereskedelmi rendszerének elemzésekor. Pedig korunk – szemben a korábbi évszázadok írásos kultúrájával – a képi civilizáció kora. A felmérések szerint a médiaérdeklődés figyelemfókusza 60-70 százalékban a képi tartalomfogyasztásra épül. Ez vonatkozik az e-kereskedelemre is: döntő jelentőségű, hogy az eladásra szánt terméket milyen képekkel kínáljuk a vásárlóknak.
Ha webshopban, webáruházban kínálunk termékeket, akkor három lehetőségünk van.
Termékfotó – érdemes saját kezűleg!
Azért kezdjük a legnehezebbel – a saját kezű termékfotózással –, mert eleinte ez igényli a legtöbb tanulást és némi beruházást, de hosszú távon ez a legjobb és legolcsóbb megoldás. A jó tárgyfotózás részleteibe itt csak vázlatosan, ötletadó jelleggel megyünk bele. Ám érdemes tovább kutakodni, tanulni a gyakorlatban, mert ezt a tudást a magánéletünkben, családi, baráti, munkahelyi rendezvények fotózásakor is vagy selfie-zéskor is alkalmazhatjuk!
Láthatóság
Az első és legfontosabb szabály, hogy az eladandó terméket lehetőleg több oldalról, jól bevilágított térben fényképezzük le. Fontos továbbá a terméknek a használat szempontjából kiemelt részleteit külön és a lehető legközelebbről is lefotózni. A webshopunknak is előnyére válik, ha jól látható pl. egy óra koronája, egy hátizsák cipzárja, egy téli cipő bélésanyaga vagy talpbordázata.
Egyes témákat – például egy szempillaspirál művét, egy nyaklánc, egy dísz- és lakberendezési tárgyat stb. – érdemes például kis mélységélességgel fotózni. Ilyenkor a tárgynak csak egy kis szelete éles, a többi homályos marad. Így „leválasztjuk” a tárgy legszebb, legfontosabb részletét a háttérről, elválasztjuk a tárgy többi részétől.
Ezzel ellentétes hatású a zoom, ami „tömöríti” a teret. Például a falanx-szerűen, egy sorba rendezett és a sor irányából, távolabbról fotózott kozmetikai flakonok, egymásra halmozott törölközők, borospalackok sokkal erőteljesebb hatást keltenek a szemlélőben, mint a banálisan, szemből lefotózott tárgyak.
Élmény
Egy tárgy birtoklása élmény. Az e-kereskedelemben fontosabb az élményt sugározni, „üzenni”, mert a megszerzés vágya adja el a terméket. Ezért termékfotózáskor fontos, hogy az árut használati viszonyok között is célszerű fényképezzük, hogy a vásárló átérezze, milyen lesz használni-élvezni a terméket.
A termékhez fűződő képzettársítás, élményidézés felerősíthető. Ha például egy kis kézi masszázsgépet vagy dobozát vékony, láthatatlan damilokra lógatva fotózunk le, így visszaadhatjuk a masszázs könnyítő, „lebegtető” érzését. Egy tárgy tartósságát, erős anyagminőségét illusztrálhatjuk például extrém viszonyokat tükröző háttérrel: saras-sziklás off-road körülményekkel, súlyzózó férfiak modelljeivel.
Háttér
Döntő, hogy az eladni kívánt tárgyon kívül más ne (vagy csak szigorúan a termék kontextusához igazodóan) legyen rajta a képen. A háttér erősítheti a termék jellemzőit. Például egy finom ékszer, alkalmi ruha jobban érvényesül rusztikus, ipari, nyers anyagokkal (kő, fa, beton stb.) teli háttérben, mint egy szép ruhákba öltözött emberekkel teli tömegben. A háttér perszer gyengítheti is a tárgy képi erejét, sőt, a felesleges tárgyak a háttérben elvonják a koncentrált figyelmet. Ez az online kereskedelem gyors világában hiba!
Szín- és kontúrtrükkök
Érdemes továbbá a tárgyat kontúrosan fényképezni. Világos tárgyat sötét háttéren/háttérrészen és fordítva. Egy szőke haj (pl hajfesték-webshopban) nem érvényesül sivatagihomok-háttérrel, egy zöld pulóver sem egy erdőben. Van persze példa rá, hogy a termék környezete azonos színű-árnyalatú magával a tárggyal, mégis erősíti a termék jelenlétét. Ekkor is a kontúr gondoskodik a harsány megjelenítésről: egy vékony világosabb vagy sötétebb alakhatároló sáv.
Ugyancsak érdemes élni a színek mágikus hatásával. Az adott termék komplementer (kiegészítő vagy ellentétpár-) színét adó háttér segíti a fókuszálást. Bizonyos színek archaikus ösztöneinkre hatnak: a kék és a zöld a nyugalom és a szabadság, a vörös az erőteljes impulzusok, a fekete a komolyság és a tekintély, a pasztellek a nosztalgia és a könnyed érzések világát idézik – ezek felkeltése a termékfotózásban erősítheti az eladási hatékonyságot.
Műszaki eszközök
A közhittel ellentétben nem kellenek drága fényképezőgép, több százezres objektívek. Kezdetben ezekkel nem is mindenki tud bánni. Viszont eleinte egy jobb képalkotásra képes mobiltelefon vagy kis kompakt gép is megteszi. Ma már a tárgyfotózáshoz ívelt háttérelemek, kis ívlámpák, fényderítő vitorlák, tárgysátrak és -asztalok, stb. kaphatóak. Egy valamire való tárgyfotó-szett már 30-60 ezer forintért megvásárolható.
Termékfotó profi fényképésztől
A második megoldás a profi fotós megbízása a termékek megfotózására. Ez általában roppant költséges. Az a webshop, webáruház, amelyik nagy mennyiségben forgalmaz, vélhetően sem idővel, sem pénzzel nem bírná az összes áruja megfényképeztetését. A fentiekből következik, hogy már néhány tucat termékféleségnél is több száz képre lehet szükségünk a hatékony online értékesítéshez.
Ám annak a wesbshopnak, amely kisebb darabszámú prémium terméket, esztétikai ritkaságot, különleges ruhát, műtárgyakat stb. forgalmaz, ez a legjobb megoldás. A profi, művészi fotós tudja majd, hogyan világítsa be, emelje ki a tárgy előnyös vonásait, hogyan tegye attraktívvá a terméket. Akár egy lakás- vagy autóeladásnál, itt is jócskán megtérülhet a minőségi termékfotóra költött pénz.
Termékfotó a gyártótól, nagykereskedőtől
És végül a legkönnyebb megoldás: a gyári fotók. Ezeket szinte mindig profi fotósok készítik el. Előnyük, hogy jellemzően a célnak megfelelően tervezett kompozíciók: a termék jól és több oldalról látható. Hátrányuk általában, hogy nem segítik a webshopunkat egyedi látványhoz, jó eséllyel a konkurensek is ezeket használják. További hátrány, ha a gyár/a nagyker csak egy darab illusztrációt ad a termékhez.