Az online kereskedelem cégeinek az egyik legnagyobb és egyben folyamatos kihívása a termékek beszerzése, raktárba szállítása. Az e-kereskedelem szakemberei általában nem speditőrök vagy logisztikusok. Sokszor a legjobb döntésük, hogy költség- és időtakarékos megoldásként a webshoplogisztika (kiszervezett logisztika) szakértőire bízzák ezt a feladatkört. Az internet népe ráadásul nem foglalkozik a csomagszállítás hátterével: a webshopon kéri számon, ha a megrendelt termékkel valami gond van…
Közvetlen anyagi érdek a biztonságos raktárba szállítás
Minél több és többféle árut forgalmaz egy webshop, egy webáruház, annál nagyobb körültekintést igényel a termékek raktárba szállítása. A legfontosabb természetesen az adott áruféleségek biztonságos, sérülésmentes, minőségi romlást megelőző szállítási módja. Főként, ha különösen törékeny, sérülékeny termékekről van szó – például orvosi vagy más érzékeny műszaki eszközökről, műtárgyakról, illatszerekről. Ha a webshop vagy az általa megbízott fuvarozó átvette a terméket, onnantól közvetlen anyagi érdeke, hogy a csomagolás és a szállítás biztosítsa a termék biztonságos raktárba szállítását. A gyártól-nagykeresdőtől való átvétel után még hosszú út állhat a szállítmány előtt a raktárig. A szállítást végzőnek tisztában kell lennie a termékspecifikus szállítási módok logisztikai kritériumaival. A törékenységen túl például a termék lédig-jellege, sav-, pára- vagy hőérzékenysége, romlékonysága és szavatossági határideje, más típusú termékekkel való összeférhetősége más és más szállítási feltételeket kíván.
Raktár: hol, milyet, mekkorát, kivel-mivel…?
A beraktározás ugyancsak szakismereteket kíván. Ezekkel egy webshop-, webáruház-alapító, üzemeltető nem biztos, hogy rendelkezik, hiszen eredeti szakértelme és elhivatottsága a kereskedelemre irányul. Például kérdéses, hogy megéri-e saját raktárt vásárolni, bérelni. Ez ugyanis szintén logisztikai és más hozzáértést kíván. Az első a telephely-kiválasztás: mi az optimális lokáció a közlekedés, a szállítmányozás szempontjából? Van-e ott megtérülő áron kapható ingatlan? Milyen a terület közműellátottsága, stb.? Mekkora, milyen megtérülésű ingatlanba kell/érdemes befektetni, fog-e és ha igen, mennyit fog nőni a termékvolumen? Megfelel-e a forgalmazott termékek jellegének a raktár intralogisztikája: hőmérséklet, fényerősség, páratartalom, gépesítettség, padozat, ütközésvédelem és más elvárások szempontjából…? Garantálható-e az összeférhetetlen termékféleségek izolációja?
És még ezzel sincs vége. A megfelelően felkészült emberi munkaerőt ugyanúgy gondosan és szakértelemmel kell kiválasztani, mint az árumozgatást (berakodás, komissiózás) végző gépi apparátust.
A kiszervezett logisztika nem csak pénzben térül meg
A tapasztalatok szerint a fenti okok miatt mindig jövedelmezőbb, jobb árakat tud adni egy fulfillment szolgáltató, mint amennyibe a saját körben végzett webhsoplogisztika kerül. A kiszervezett logisztika terén azonban nemcsak pénzben mérhető a nyereség. Jelentős az idő-, munkaerő- és energia-megtakarítás is. A webáruházaknak általában nincs saját szállítmányozási cége, futárszolgálata, továbbá nincs saját raktárjuk. Miért is lenne? A termékek raktárba szállítása, tárolása, a komissiózás, a címkézés, a futárszolgálat működtetése általában túl nagy és az online kereskedelemtől szakmailag jelentősen eltérő profil.
A vevők megtartása is múlik rajta
Ezért terjed a szektorban a 4PL vagy fulfillment cégek megbízása: a webshop ráér azzal foglalkozni, amihez ért, ami a hivatása. A kiszervezett logisztika egyik első hazai cégének alapítója mindehhez hozzáteszi, hogy még ennél is többről van szó: a vevők megtartásának hatékonyságáról. – Az interneten árut rendelő vevő nem tudja, milyen logisztikai háttér-együttműködés eredményeként kapja meg a csomagot. Ám ha a csomag késik vagy sérült, akkor a márkát fogja számon kérni, nem a futárcéget. Ezért valóban meg kell fontolni, milyen szolgáltatót választ a logisztikára az online kereskedő – fejtette ki a Kosárértékben Rácz Péter.