Aki nem akar nagy tőkebefektetéssel nekifogni az online kereskedelemnek, annak a dropshipping kecsegtető lehetőségnek tűnik. De tényleg olyan sima pálya a webshopnak? És hogy jön a képbe a kiszervezett logisztika…?
Dropshippping – nagy üzlet nagy előnyökkel
Hazánkban is egyre növekvő üzletág a dropshipping – a raktárkészlet és logisztikai háttérbázis nélküli e-kereskedelem. Mivel az online kereskedőnél megrendelt árut a nagykertől vagy a gyártótól egyenesen a vevőhöz szállítják, a termék fizikailag át sem megy a webshopon. Az első előny tehát nyilván az, hogy nem kell bajlódni a futárszolgáltatással, a csomagolással és más logisztikai feladatokkal. Továbbá dropshippingben nem kell a raktározásra (raktárhelyiségre, alkalmazottakra, gépekre, rezsire) sem költeni, hiszen a raktárkészlet virtuálisan van jelen. Ebből ered az az előny is, hogy a termékek száma és fajtája is(!) korlátlanul bővíthető.
Csomagszállítás, költségek, határidők – kijózanító kockázatok
Ám a tartós sikerhez muszáj rálátni a hátrányokra is. A dropshipping esetében az első kockázati tényező a webshopok aggasztó kitettsége. A webáruháznak semmilyen ráhatása nincs az árukészletre, a nagyker szó nélkül eladhatja a teljes készletet másnak, a gyártó bármikor leállhat a gyártással. Logisztikai oldalról pedig a csomagszállítás viszonyainak is kiszolgáltatott az online kereskedő. Gyakori hátrány a kulturális különbség is: nehezebb egy ázsiai nagykereskedővel szemben érvényesíteni az Európában megszokott fogyasztóvédelmi, kereskedelmi gyakorlatot, vásárlói panaszt. A dropshipping továbbá többféle importszabályozást alkalmazó országból szállíttat termékeket, ami kihívás minden a dropshipping-kereskedőnek.
No és az árak?! Ha tengeren vagy szárazföldön érkezik az áru, akkor kisebb a fuvarköltség. Ám félő, hogy a vásárlónak legalább 4-6 hetet kell várnia a csomagra. A légi szállítás gyorsabb, de drágább, és hamar felfalja a dropshipper nyereségét. Márpedig a dropshippernek komoly árversenyben kell részt vennie, és nehezebb a vásárlóknak megindokolnia, miért éppen tőle vegyenek. A gyakorlat és a mindennapok tapasztalata azt mutatja, vagy drágán meg kell fizetni a minőségi csomagszállítást, vagy súlyos kompromisszumot kell kötni a szállítási idővel. A termék-visszaküldés pedig már kizárólag a webshopot terheli, így annak minden költsége, bonyolítása annak jövedelmezőségét csökkenti.
Miért jó megoldás akkor a kiszervezett logisztika?
Jó megoldás lehet egy olyan hibrid rendszer, amely egyszerre jövedelmező és növeli a hatékonyságot, a webshopos online kereskedelem színvonalát. Aki nem akar szakmailag idegen feladatokkal bajlódni, elemi érdeke, hogy azokat valaki más végezze el helyette. A webshoplogisztika ilyen. Aki nem akar pénzt fektetni a raktározásba, a csomagolásba és a csomagszállításba, az átadhatja: kiszervezheti ezeket egy 4PL, fulfillment céghez, aki még a visszárukezelést, a számlázást is lebonyolítja. Így az előnyök letisztulnak, a hátrányok pedig minimalizálhatók. A termékkörtől függően elég egy kis készletet létrehoznia, s onnan már csak az áruforgást figyelni. A többit elvégzi az e-logisztikával megbízott partner.
– A webshoplogisztikát nem lehet megúszni, csak kiszervezni – mondja bő húszéves tapasztalattal a háta mögött a Complexpress Kft. ügyvezetője. – A kérdés az, hogy az online kereskedő maga akar kínlódni a tőle idegen logisztikai feladatokkal, vagy kiszervezi egy profi szolgáltatóhoz. Ez a megoldás olcsóbb, több időt és energiát szabadít fel, és jobb munkát tesz lehetővé a webshop számára – mondja Rácz Péter.
(A cikk teljes terjedelmében a kosarertek.hu oldalán található.)