Fulfillment szolgáltató keresési útmutató napi 20 csomagszám feletti webáruházaknak
A webáruház logisztika éppúgy lehet a vállalkozásod sikerének motorja, mint a kerékkötője. Minden azon múlik, hogy a két legértékesebb erőforrást, az időt és a pénzt a lehető leghatékonyabban tudod-e elosztani.
Az e-kereskedelmi szakértők körében ma már egyre inkább elfogadott nézet, hogy a logisztika kiszervezése egy webshop tartós eredményességének a kulcsa, különösen napi 20 csomagszám feletti forgalom esetén. Sikerről viszont csak akkor beszélhetünk, ha tudatosan választod meg a webáruházad fulfillment szolgáltatóját.
Ebben a cikkben ehhez mutatjuk meg számodra a legfontosabb lépéseket. Bemutatjuk a keresési folyamat célravezető lépéseit, hogy minél egyszerűbb dolgod legyen a jó választással és a megvalósítással.
Miért célszerű egyre inkább a logisztika kiszervezésében gondolkodni?
Néhány éve még versenyelőnyt jelenthetett a logisztika kiszervezése, mára pedig – kevés kivételtől eltekintve – gyakorlatilag létkérdéssé vált. A házon belül tartott webshop logisztika egyre kevésbé fenntartható, ennek okai a következők:
- pénzt és időt emészt fel, még ha ezt rövidtávon kevésbé veszed észre;
- drága „mulatság” a saját raktárhelyiség fenntartása;
- gondoskodni kell a raktárkészlet biztosításán túl a precíz készletnyilvántartásról;
- extra erőforrás igényes a megfelelő szaktudású munkaerőállomány folyamatos fenntartása;
- és akkor meg sem említettük a nem várt kiesések, meghibásodások által generált nehézségeket és az azok által generált költségeket.
Mindegy, hogy növekedési pályára szeretnél kerülni a webáruházaddal, vagy a versenyképesség megőrzése a célod. Mindkettőhöz a kiszervezett logisztika a legkönnyebben járható út.
Milyen buktatói lehetnek a kiszervezésnek?
A fulfillment szolgáltató keresés, illetve kiválasztás az egyik, ha nem a legkritikusabb lépés. Olyan rejtett buktatói lehetnek, mint például:
- a szükségletekhez képest nem megfelelő szolgáltatási színvonal;
- nem várt, rejtett költségek;
- a felelősségvállalás hiánya
- rugalmatlan szolgáltatás, túl merev szabályrendszer
- informatikai hiányosságok
- kommunikációs és együttműködési nehézségek.
Ezeket a „rejtett csontvázakat” akkor tudod elkerülni, ha tudatosan menedzseled a megfelelő partner kiválasztását. Ennek a nulladik lépése, hogy a megfelelő kérdéseket tedd fel előzetesen.
Mi az, amit mindenképp érdemes megkérdezni ajánlatkérésnél?
A teljesség igénye nélkül az alábbi néhány kérdést mindenképp javasoljuk, hogy tedd fel a potenciális logisztikai partnereknek a tárgyalási folyamat kezdetén:
- Mi az, ami a szolgáltatás részét képezi?
- Vannak-e szolgáltatás csomagok, amiket a vállalkozásod igényeire szabhatsz?
- Milyen díjakkal és árazási modellel dolgoznak?
- Hogyan kezelik a csúcsidőszakokat és a váratlan forgalomnövekedést?
- Milyen tapasztalatokkal rendelkeznek hasonló méretű és profilú webáruházak logisztikájának kezelésében?
- Mennyire személyre szabott szolgáltatást kínálnak?
- Milyen garanciákat vállalnak a szállítási idők és a termékek állapotának megőrzése terén?
- Hány éves szakmai(fulfillment) múlttal rendelkezik a szolgáltató?
- Logisztikai hiba esetén mi az eljárás, ki viseli a felelősséget és költségeket?
Pozitívum, ha a felsorolt kérdések mindegyikére megnyugtató, transzparens választ kapsz. Amennyiben bármelyik pontnál hiányérzeted lesz, arra érdemes külön rákérdezni.
A szolgáltatási díjak minden bizonnyal külön is a prioritásaid közé fognak kerülni. Lássuk, mire számíthatsz ezen a téren.

Mennyibe kerül a webshop logisztika kiszervezése?
Majdhogynem lehetetlen egzakt választ adni erre a kérdésre, mivel a szolgáltatás díja több változó tényezőtől függ. Számít
- a feldolgozott csomagok mennyisége;
- mérete;
- súlya;
- az 1 csomagba kerülő termékek mennyisége
- a különleges igények kezelése (pl. LOT-szám kezelés, törékeny áru csomagolás, címkézés)
- a raktározandó áru mennyisége
- a szolgáltatás választott elemeivel együtt.
Nem mindegy, hogy napi 30, vagy 300 csomagról van szó. Nagyobb volumennél akár mennyiségi kedvezmény igénybevételére is nyílhat lehetőség.
Fontos, hogy egy korrekt fulfillment szolgáltató úgy gondolkodik, hogy neked is mindenképp megérje az együttműködés. Ezért is tud egy profi fulfillment szolgáltatás költséghatékony megoldást kínálni. Különösen, ha a webáruházad eredményességének elmaradhatatlan tényezője a skálázhatóság és a hatékonyság.
Célszerű több helyről ajánlatot bekérni, alaposan elemezni azokat, és összehasonlítani a különböző szolgáltatók árait és szolgáltatásait.
Melyek egy korrekt fulfillment szolgáltatás elemei?
Nyugodtan tekinthető alapelvárásnak, hogy az alábbiak benne legyenek a logisztikai partnerrel kötött együttműködésben:
- Bevételezés
- Raktározás
- Komissiózás (megrendelés összeállítás)
- Csomagolás
- Automatizált számlázás
- Kiszállítás
- Visszáru menedzsment
Elengedhetetlen továbbá a webáruházaddal integrálható informatikai háttér, amely lehetőséget biztosít a folyamatok optimalizálására, automatizálására. Rendkívül fontos lehet az is, hogy milyen segítséget nyújtanak ezen a téren – pl. „élő” informatikusok által nyújtott IT support.
Előfordulhat, hogy ezen felül további igényeid is felmerülnek. A megvalósítás lehetőségéről érdemes külön tárgyalni, majd az eredmény függvényében döntést hozni a szerződéskötésről, vagy másik szolgáltató választásáról.

Honnan tudhatod, ha egy szolgáltató megpróbál elhallgatni valamit előled?
A nyílt és őszinte kommunikáció elengedhetetlen egy gyümölcsöző üzleti kapcsolathoz. Amennyiben azt tapasztalod, hogy egy-egy fulfillment szolgáltató
- nem hajlandó részletes információkat megosztani a szolgáltatásaikról;
- ködösen fogalmaz a költségekről;
- felületes információt közöl a korábbi ügyfeleik tapasztalatairól;
- „mindent is” (pl. teljesen hibamentes logisztikát) ígér;
az mindenképp jelzésértékű lehet.
A rejtett díjak persze csak a számlákból derülnek ki, de a szolgáltatási szintekkel kapcsolatos homályos információk, vagy a kitérő válaszok arra utalhatnak, hogy a szolgáltató próbál elrejteni valamit. Nagyon fontos, az árazással kapcsolatos – talán az egyik legalapvetőbb – mutató, hogy a szolgáltató árajánlata mennyire tér el a reklámjaiban és honlapján hirdetett díjaktól.
Mindig kérj konkrétumokat, referenciákat, és vedd fel a kapcsolatot korábbi vagy jelenlegi ügyfelekkel, hogy valós képet kapj a szolgáltató megbízhatóságáról és teljesítményéről.
Akár velünk is kezdheted a fulfillment szolgáltató keresést
Bízunk benne, hogy sikerült gyakorlatban is hasznosítható támpontokat adni a tudatos kereséshez. Nincs más dolgod, mint egyesével végig menni a felsorolt lépéseken, és a folyamat végére transzparens képet kaphatsz a tudatos választáshoz.
Sőt, akár itt is most el is kezdheted a dolgot!
Kezdd velünk a próbát, teszteld rajtunk a kérdéseid.
Nézzük meg közösen, miként tudjuk kiszolgálni a webáruházad igényeit.